Home
Menu
Zoek
Zoeken Annuleren

Onderbouw

Op onze school werken we met een combinatie 1/2/3. Kinderen van verschillende leeftijden (4 tot en met 7 jaar) zitten bij elkaar in één lokaal, de onderbouw genoemd.
Deze combinatie biedt de mogelijkheid om veel samen te leren en te spelen. Ons motto is: samen doen waar het kan, apart waar het moet. Binnen een taalrijke omgeving werken we op ons eigen niveau aan de ontwikkeling op het gebied van taal, lezen, rekenen, muziek etc. We doen dit door opdrachten in werk en spel maar ook door vrij spel binnen en buiten. 

We werken een aantal weken met alle kinderen vanuit hetzelfde thema. We gebruiken verschillende methodes om het aanbod passend te maken bij de verschillende groepen. Samenwerkend leren bestaat uit tekenen en schrijven over dezelfde vertelplaat, zinnen maken met dezelfde woorden, tellen en getallen structureren met allerlei concrete materialen. Dit zijn voorbeelden die groep 1/2/3 tot een Kansrijke groep maken. 

De onderbouw biedt veel verschillende activiteiten voor alle kinderen van alle leeftijden. In de kleine groepen is er veel aandacht voor de onderwijsbehoefte van ieder kind. Kinderen leren veel vanuit zichzelf en dat wordt in deze groep gestimuleerd. De kinderen plannen zelf hun activiteit op het Digikeuzebord,zo werken we aan zelfstandigheid en zelfverantwoordelijkheid. We volgen de ontwikkeling van alle kinderen in woord en beeld in ons observatiesysteem.
 

Middenbouw

Onze middenbouw bestaat uit de combinatiegroep 4/5. Het is een kleine groep waardoor er veel individuele aandacht en onderwijs op maat kan worden gegeven.

Regelmatig worden methodetoetsen afgenomen en geanalyseerd. Met deze analyses maken we ons onderwijsaanbod voortdurend passend bij de onderwijsbehoefte van ieder kind. Dit kan door extra instructie, breder aanbod, extra verdiepende stof of keuzes in de hoeveelheid opdrachten. Binnen onze combinatiegroep zijn er veel mogelijkheden om van en met elkaar te leren.

 

Bovenbouw

De bovenbouw bestaat  uit de groepen 6, 7 en 8. 
Door te werken in een combinatiegroep, leren kinderen veel van elkaar. Lessen van een groep hoger zijn soms ook erg interessant en wat is het fijn als je dat al een keer gehoord hebt. Dingen beklijven beter als je het vaak hoort.

Kinderen die de stof van hun eigen leerjaar moeilijk vinden, kunnen heel makkelijk een stapje terugdoen. In een combinatiegroep is dat heel goed te realiseren. Kinderen raken er gauw aan gewend en niemand die er moeilijk over doet!

Kinderen van de bovenbouw worden regelmatig ingezet als maatje van een jonger kind. Dit geeft hen een gevoel van verantwoording, wat goed is voor hun zelfvertrouwen.

In de bovenbouw werken we met een weektaak. Zelf je taken leren plannen en zo verantwoordelijk zijn voor je eigen werk. Op deze manier begint eveneens de voorbereiding naar het voortgezet onderwijs. Daarnaast leren kinderen werkstukken maken, boekbesprekingen houden en presenteren. Met lessen rondom wetenschap en technologie en dramatische- en beeldende vorming leren kinderen ook hun creatieve talenten te gebruiken.